Khamis, 13 November 2008

soalan spot bagi pengajian am 2

bagi subjek pa 2 ni tidak la banyak soalan di spot.sebabnya subjek ini terlalu umum dan sukar di ramal.tetapi mungkin ada persamaan.contohnya tentang alam sekitar bagi laras sains.soalan ini begitu agak famous.manakala laras bahasa pula mungkin soalan nya berkaitan dengan isu2 semasa.....

ESEI

laras sastera
  1. terdapat pelbagai faktor mempengaruhi taraf hidup rakyat di malaysia.bincangkan.
  2. kebelakangan ini isu rasuah telah di beri perhatian oleh pihak kerajaan dlm usaha utk meningkatkan tabirurus agensi kerajaan .pelbagai usaha tlh diambil oleh kerajaan untuk membendung gejala rasuah namun apa yang jelas sikap individu menjadi penyumbang yang penting kepada usaha ini.jelaskan.
  3. usaha menangi tabiat merokok dalam kalangan generasi mudatidak semata-mata melalui program kempen anti merokok .sesungguhnya perlu disedari bahawa gejala negatif ini wajar ditangani melalui pelbagai pendekatan.bincangkan penyataan ini.
  4. pd masa negara dilanda krisis kenaikan harga beras kini ,maslah tanah terbiar masih berlaku .bagi memastikan pembaziran sumber ini tidak berlaku usaha praktikal adalah perlu .jelaskan penyataan ini.
  5. peperangan yang berlaku membebankan negara jiran dgn isu pelarian.selain itu negara yang terlibat dalam kancah ini terpaksa menanggung kesan sosial yang teruk.huraikan
laras sains

  1. tdpat pelbagai faktor yg mempengaruhi peningkatan usia rakyat di negara ini .hal ini menimbulkan kesedaran tentang kepentingan penjagaan warga tua.jelaskan pernyataan diatas.
  2. belakangan ini bencana alam sering berlaku dan membawa kesan kepada kehidupan di bumi.jelaskan pernyataan diatas.
  3. menurut kajian ,faktor persekitaran dikesan menjadi punca kpd penularan wabak penyakitfaktor ini meliputi kawasan tempat tinggal penduduk bandar dan luar bandar.jelaskan penyataan diatas.
  4. wabak penyakit bawaan serangga terus mengancam nyawa manusia sejak zaman berzaman hingga kini.wabak ini menyerang mangsa tanpa mengira usia mahupun tempat tinggal.bincangkan punca2 wabak di atas boleh berlaku...
tips untuk mengarang:

banyak org fikir bagaimana untuk mengarang esei dengan baik.saya ada tekniknya..
  1. bagi menhuraikan isi esei,gunakan kaedah-apakah,bagaimana dan kenapa.....
  2. isi mesti ada empat
  3. pendahuluan dan penutup tidak perlu panjang.boleh diubah dari tajuk atau ambil terus.
bahagian d

  1. carta pai
  2. garis komponen
  3. graf garis memesong

Tiada ulasan: